Documental: Ruanda Red Lines

Ruanda Red Lines és un documental d’investigació que té com a punt de partida l’assassinat de la manresana Flors Sirera durant la seva tasca d’ajuda humanitària a Ruanda. Ella i dos cooperants de Metges del Món van veure coses que no haurien d’haver vist. El resultat de la investigació que ha realitzat l’advocat especialitzat en conflictes internacionals Jordi Palou Loverdos, no només arriba a identificar qui hi ha darrere d’aquest assassinat i del de milions de persones, sinó que també destapa interessos econòmics, geoestratègics i geopolítics que impliquen multinacionals d’arreu del món. La peculiaritat de la història de Flors Sirera i de la resta de les nou víctimes catalanes i espanyoles és que, a dia d’avui, la causa continua oberta a l’Audiència Nacional.
L’abril del 1994 es va produir a Ruanda un dels genocidis més cruels del segle XX. En tres mesos, més de 800.000 persones van perdre la vida a cops de matxet. Els nostres noms són Zahida Membrado i David Panxa Fàbregas, i el documental “Ruanda, Red Lines” sorgeix de la necessitat de donar veu a històries oblidades, com la de Flors Sirera, cooperant de Metges del Món, que va ser assassinada l’any 1997 pel simple fet de ser testimoni de massacres comeses pel govern actual. L’advocat especialitzat en conflictes internacionals, Jordi P. Loverdos, continua aportant noves proves i testimonis a aquesta causa que avui dia segueix oberta a l’Audiència Nacional. Victoire Ingabire, coneguda com la “Mandela de Ruanda”, una defensora de la pau i el diàleg, està sota arrest domiciliari pel mateix govern. En un relat que enllaça passat i present, el projecte denuncia la impunitat del règim, mentre reflexiona sobre la reconciliació i dona veu a testimonis i familiars que han estat ignorats per la comunitat internacional. “Ruanda, Red Lines” és, sobretot, un clam per la justícia.
Va ser un dels guanyadors dels ajuts per al Foment de la Creació Artística 2024 de l’Ajuntament de Sant Just Desvern. Per part seva, l’Ajuntament de Manresa també va aportar una ajuda als autors per a la producció i edició del projecte.
Dirigit per David Panxa Fàbregas Feliu. Idea original: Zahida Membrado Bessón i David Panxa Fàbregas Feliu.
Gratuït i obert a tothom.